Čínská střední škola přišla s inovativním způsobem, jak pomoci žákům s problémy ‒ prostřednictvím „známkové banky“.
Střední škola Nanjing Number One Secondary School zavedla systém, v rámci kterého si žáci mohou „půjčovat“ známky, aby si vylepšili špatné výsledky a mohli tak uspět u svých zkoušek. Škola uvedla, že cílem je zmírnit stres ze skládání zkoušek. Systém se stal předmětem diskuse v Číně, která zaznamenává vzrůstající znepokojení ohledně svého vzdělávacího systému, stále spočívajícího na stresujícím zkoušení.
„Úvěrové hodnocení“ podle chování
Podle mediálních zpráv z tohoto týdne škola systém zavedla v listopadu minulého roku pro 49 žáků v elitním studijním programu, jehož cílem je příprava ke vstupu na americké vysoké školy. Žáci si mohou „půjčovat“ známky od banky na určité předměty, jejichž studium údajně vyžaduje větší úsilí, jako jsou jazyky, biologie, chemie a dějepis. Do programu se zatím zapojilo 13 žáků.
„Půjčováním“ známek se žáci zadlužují a dluh musí splatit známkami získanými v následujících zkouškách. Ke zlepšení se v předmětech jsou motivováni tím, že od nich může být vyžadován „úrok“, pokud nesplácejí své půjčky dostatečně rychle. A jako v opravdové bance obdrží „úvěrová hodnocení“, která budou vycházet ze záznamů o jejich chování, školní docházky a plnění povinností při úklidu třídy. Žáci se také mohou dostat na „černou listinu“ banky, pokud se jim nepodaří splatit půjčky včas. Se souhlasem učitele mohou dokonce požádat spolužáka, aby za ně jejich půjčky splatil. „Kvůli nemoci jsem chyběl na několika hodinách a nenapsal jsem dobře test ze zeměpisu. Ale známková banka mi umožnila situaci zachránit,“ řekl večerníku Yangzi žák Xiaozhu.
Pod obrovským tlakem
Na žádost BBC o rozhovor škola ihned neodpověděla. V rozhovorech s čínskými médii ale ředitelka školy Huang Kan uvedla, že cílem tohoto systému je změnit čínskou kulturu zkoušení a „hledat nový systém hodnocení“. „U dřívějších zkoušek byly výsledky vším a na žáky byl kladen obrovský tlak,“ uvedla, „účelem zkoušení je poměřovat, dávat zpětnou vazbu, opravovat a pozvedávat úroveň, a ne věci komplikovat, trestat nebo srážet žákovské nadšení.“ Dodala, že systém žáky povede k „větší odpovědnosti a lepšímu postoji k učení“.
Čínský vzdělávací systém je často kritizován kvůli tomu, že je příliš rigidní a spočívá na zkouškách, jako je nechvalně známá, vyčerpávající národní zkouška Gaokao. Studie z roku 2014 od neziskové vzdělávací organizace sídlící v Pekingu odhalila, že většina případů žákovských sebevražd by mohla být zapříčiněna stresem ze školních zkoušek.
„Známková banka“ vzbudila obrovský zájem v čínských médiích i na internetu. Zatímco někteří věří, že se jedná o správný krok, jiní vyslovili pochybnosti, zda to naopak nevyšle špatný signál pro žáky. „Zkoušky mohou ztratit na své vážnosti. Pokud se vám nepodaří test, můžete ho jednoduše zopakovat. Ale život často druhou šanci nedává,“ vyjádřil se jeden z uživatelů sociální sítě Weibo. Deník Beijing News citoval odborníka na vzdělávání, který k systému řekl, že je to dvousečná zbraň, protože někteří žáci mohou brát zkoušky na lehkou váhu a vybudovat si tak apatii. Ale ředitelka Huang myšlenku hájí. „Známková banka není charita, jejímž cílem by bylo rozdávat známky líným žákům, je to spíše výchovný prostředek, který má poskytovat příležitosti svědomitým žákům,“ uvedla pro deník Xiandai Kuaibao.