KURIKULUM, STŘEDNÍ,
Úspěšné složení nové maturity a přípravu na vysokoškolské studium slibují francouzským žákům zásahy do organizace i obsahu všeobecné a technické cesty středního vzdělávání. Pro žáky budou znamenat důkladnější přípravu, ale i širší spektrum možností.
21.6.2019
KURIKULUM, ŽÁCI,
Lucemburští žáci mají k rozvoji kompetencí STEM nespočet příležitostí. Ministerstvo školství se na ně totiž zaměřilo ve své šestibodové strategii. Dokáže žáky motivovat, aby si tuto oblast zvolili pro svou kariéru?
19.6.2019
Nová maturitní zkouška ve Francii redukuje počet dílčích zkoušek a věnuje pozornost průběžnému učení žáků. Snaha zmodernizovat zkoušku inspirovala i reorganizaci středního vzdělávání a úpravy kurikula.
20.5.2019
KURIKULUM, VÝZKUMY,
Americké školní učebnice často postrádají kvalitu a nezohledňují deklarované státní standardy. Problémem je i transparentnost při výběru vzdělávacích materiálů školskými distrikty. Co napomůže zlepšení situace?
GRAMOTNOSTI, UČITELÉ,
Norsko testovalo nový nástroj usnadňující přístup žáků k matematickému vzdělávání. Projekt s názvem Virtuální matematická škola zkracuje vzdálenosti a cílí na matematické a digitální kompetence žáků.
KVALIFIKACE, STŘEDNÍ, ŽÁCI,
Klíčovým slovem pro nově zavedenou specializaci v Lucembursku jsou inovace. Zaměření má žáky připravit na nové IT výzvy i na úspěšné vedení projektů, a to s pomocí vzdělávacích strategií umožňujících aktivní učení žáka.
18.4.2019
ABSOLVENTI, STŘEDNÍ, TRH PRÁCE, VÝZKUMY, ŽÁCI,
Francouzské učňovské školství zajišťuje svým absolventům rychlé a stabilní uplatnění na trhu práce. Ale ne všem a ne vždy. Svou roli hraje úroveň dosaženého vzdělání i fáze hospodářského cyklu.
GRAMOTNOSTI, KURIKULUM, ŽÁCI,
Vlivem reformy vzdělávání ve Francii proniklo informatické myšlení do kurikula pro matematiku a technologie. Není však nezbytně závislé na nákladných technologických prostředcích.
13.3.2019
GRAMOTNOSTI, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Nejdřív se naučit číst a pak se čtením učit o světě? Jde to také souběžně – s pomocí interaktivního předčítání, které žákům, kteří ještě nedovedou plynule číst, zprostředkovává radostný zážitek z četby.
14.2.2019
GRAMOTNOSTI, UČITELÉ, ŽÁCI,
Čím se od sebe liší úspěšní a neúspěšní řešitelé matematických problémů? Ti úspěšní používají pro dosažení výsledku matematické myšlení. V článku pro American Educator objasňuje Jo Boaler mechanismy spojené s učením se numerickému počítání.
13.2.2019
ŽÁCI,
Vnímání prostoru je důležitým předpokladem pro první kroky nejen v matematice, ale i v dalších oblastech STEM. Trénink začíná již v útlém věku hrou s dřevěnými kostkami.
15.1.2019
STŘEDNÍ, TRH PRÁCE, ŽÁCI,
Francouzský průvodce spoluprací škol a zaměstnavatelů přináší přehled činností, které pomohou žákům plánovat jejich studijní a profesní dráhu a rozšířit jejich obzory v oblasti profesí i světa práce.
14.1.2019
VÝZKUMY, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Finský národní program proti šikaně je jedním z nejefektivnějších programů svého druhu na světě. Kalifornská univerzita v Los Angeles ve své studii potvrzuje jeho výhody pro žáky, kteří bývají často postihováni šikanou.
19.12.2018
UČITELÉ, ŽÁCI,
Rozumějí žáci probíranému tématu? A pokud ne, proč mu nerozumějí? Odpovědi dává formativní hodnocení, které je podle Craiga Bartona nezbytnou součástí kvalitního a efektivního vyučování (nejen) matematiky.
19.11.2018
STŘEDNÍ, ŽÁCI,
Na rozhodování o své budoucí kariérní dráze nejsou francouzští středoškoláci sami. Získat informace a udělat promyšlenou volbu jejich dalšího studia, potažmo i profese jim pomáhají tři opatření kariérového poradenství.
Téma osobní pohody žáků prolíná finským základním vzděláváním. Je ukotveno v legislativě, kultuře škol i školním kurikulu. Jaká opatření podporují tzv. well-being žáků v jednom z nejúspěšnějších vzdělávacích systémů světa?
16.10.2018
Občanskému vzdělávání není ve Spojených státech věnován dostatek pozornosti a jeho obsah je často faktografický. Výsledky studie poukazují na nutnost akcentovat občanské vzdělávání, a to s cílem rozvíjet schopnost absolventů občansky se angažovat ve společnosti.
12.10.2018
KURIKULUM,
Co znamenal osobní rozvoj v minulosti a co jej definuje nyní? A jak jej lze zabudovat do školního kurikula? Na tyto otázky hledal odpovědi v kontextu probíhajících kurikulárních reforem tým z Nizozemského ústavu pro vývoj kurikula.
11.6.2018
VÝZKUMY, ŽÁCI,
Honba amerických škol za lepšími výsledky žáků vede k tomu, že plošné standardizované testování ztrácí svou funkci. Na vině je nastavení systému odpovědnosti a s ním související motivace škol. Kudy vede cesta ze začarovaného kruhu?
24.5.2018
Seriál o novém společném základu pro všeobecné vzdělávání ve Francii uzavíráme představením poslední z jeho pěti tematických oblastí. Vede žáky k poznávání světa v jeho rozmanitých podobách a rozvíjí zájem o umění, sport i vlastní realizaci projektů.
GRAMOTNOSTI, KURIKULUM,
Francouzští žáci mají disponovat základy vědy a techniky a umět převzít odpovědnost za své jednání. Čtvrtá část seriálu představuje další z pěti tematických oblastí nového společného základu pro všeobecné vzdělávání ve Francii.
23.4.2018
Výrok „zpětná vazba je snídaní šampionů” platí také pro proces žákovského učení. Musí však být efektivní a cílit na změnu v postupech žáka. Účinnými zpětnovazebními strategiemi se zabývá článek z britského webu SecEd.
20.4.2018
KURIKULUM, ZÁKLADNÍ,
Dánské primární a nižší sekundární vzdělávání změnila v roce 2014 komplexní reforma. Zavedla novinky v rozsahu i složení vyučovacích hodin a definovala opatření pro zajištění lepších školních výsledků a osobní pohody žáků. Jak se Dánsku daří dosahovat vytyčených cílů tři roky po zahájení reformy?
Třetí část seriálu představuje další z pěti tematických oblastí nového společného základu pro všeobecné vzdělávání ve Francii. Jejím prostřednictvím mají žáci získat základní, v demokratické společnosti akcentované hodnoty a naučit se samostatnosti i sounáležitosti s prostředím, ve kterém žijí.
10.4.2018
Dánské primární a nižší sekundární vzdělávání změnila v roce 2014 komplexní reforma. Zavedla novinky v rozsahu i složení vyučovacích hodin a definovala opatření, jimiž přispějí rodiče, škola i širší komunita k lepším školním výsledkům žáků a jejich osobní pohodě.
Formování sociálních a emočních dovedností a kompetencí by mělo být nedílnou součástí všestranného rozvoje žáků v průběhu školní docházky. Usnadňuje jim proces učení, zajišťuje úspěšnost v různých oblastech života a kromě toho šetří výdaje státní pokladně.
12.3.2018
TRH PRÁCE,
Odměny za vykonávání rutinních úkolů na trhu práce klesají, zatímco výnosy ze schopnosti pracovníků spolupracovat a přizpůsobovat se měnícím se okolnostem naopak stoupají.
20.2.2018
Druhá část seriálu představuje další z pěti tematických oblastí nového společného základu pro všeobecné vzdělávání ve Francii. Jejím prostřednictvím se mají žáci naučit organizovat svou práci, spolupracovat s ostatními či zacházet s médii a digitálními nástroji.
15.2.2018
ABSOLVENTI, TRH PRÁCE,
Na pozadí lehkého hospodářského oživení mají absolventi vcházející do aktivního života v roce 2013 o trochu lepší přístup k zaměstnání než jejich předchůdci. S nejtěžšími podmínkami se tradičně potýkají absolventi bez diplomu ze středního vzdělávání.
První část seriálu představuje hlavní myšlenky nového společného základu pro všeobecné vzdělávání ve Francii a shrnuje první z jeho pěti tematických oblastí, která se věnuje jazykové výbavě žáka.
16.1.2018
STŘEDNÍ, TRH PRÁCE,
Francouzské kampusy řemesel a kvalifikací spojují aktéry ekonomických odvětví a odborného vzdělávání na určitém území. Výsledkem jejich partnerství je mimo jiné přiblížení odborné přípravy potřebám regionálních zaměstnavatelů.
10.1.2018
UČITELÉ,
Odborník na vzdělávání Dominic Salles představuje pomocí metafory strategie podporující efektivní učení žáků.
STŘEDNÍ,
Státy mají v plánu posílit výuku jazyka sousední země a mobilitu žáků ve všeobecném i odborném vzdělávání, zvláštní pozornost však bude věnována doposud nedostačující učňovské mobilitě.
3.1.2018
KURIKULUM, UČITELÉ,
Cestu ke kvalitnímu vzdělávání definuje pakt pro kvalitu, který předpokládá reformu od předškolního po střední vzdělávání vedoucí ke kvalifikaci. Pozornost věnuje také řízení škol, participaci zainteresovaných stran i inkluzi.
18.12.2017
KURIKULUM, VÝZKUMY, ŽÁCI,
Na skotských základních školách proběhla evaluace programu „Myšlení skrze filozofii“. Přístup, který si neklade vysoké organizačně-finanční nároky, prokazatelně rozvíjí žáky po (meta)kognitivní, sociální i emoční stránce.
ZNEVÝHODNĚNÍ,
Revizní rámec, který připravilo UNESCO, usnadní aktérům působícím ve vzdělávání zasadit principy inkluze a rovného přístupu do jejich vzdělávacího systému, a to v oblastech koncepce, politických prohlášení, struktur a systémů i praxe.
21.11.2017
Metodický materiál Nového Jižního Walesu pomáhá začlenit informatické myšlení a programování do klíčových vzdělávacích oblastí kurikula. Přináší náměty na výukové aktivity a ICT prostředky, jimiž lze dosáhnout stanoveného cíle.
20.11.2017
Američtí žáci selhávají při posuzování důvěryhodnosti internetového obsahu, ukazuje šetření Stanfordského sdružení pro výuku dějin. Podle odborníků si musejí osvojit především dovednost ověřovat informace a zdroje za pomoci vyhledávače.
Po inkluzi a rovném přístupu ve vzdělávání volá jeden z cílů OSN pro rok 2030. S jeho naplněním má pomoci rámec pro evaluaci, tvorbu a sledování vzdělávacích politik, který připravilo UNESCO.
1.11.2017
UČITELÉ, ZÁKLADNÍ,
Rumunský Institut pedagogických věd porovnává nizozemský a místní přístup ke vzdělávání učitelů v alternativním směru tzv. jenského plánu.
16.10.2017
ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Více než polovina škol, které přijaly nebo se chystaly přijmout vzdělávací filozofii založenou na iPadech a online vzdělávání, se vrátila k běžným způsobům vzdělávání anebo tento krok nikdy nepodnikla.
12.10.2017
Bojovat s mýty a nedorozuměním, které provázejí uprchlickou krizi, mají ve Skotsku nové publikace pro učitele.
20.9.2017
Počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve Velké Británii, kteří v nejistotě čekají na umístění do školy, se podle nových čísel více než zdvojnásobil.
Studie analyzující rámce dovedností myšlení předkládá náměty k jejich možnému využití a pro různé účely doporučuje konkrétní nástroje.
31.8.2017
Studie přináší vyhodnocení rámců dovedností myšlení a učení a odpovídá na otázku, které z nich jsou nejvhodnější pro použití u žáků nad 16 let.
28.8.2017
GRAMOTNOSTI,
Belgičtí výzkumníci navrhli metodiku podporující čtenářskou gramotnost žáků. V průběhu dvou let probíhalo její ověřování na středních školách.
Nizozemský nástroj usnadňuje tvorbu školních vzdělávacích programů a sleduje jejich návaznost na strukturu profesních kvalifikací.
18.8.2017
STŘEDNÍ, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Žáci přecházející na střední školu se musejí vyrovnávat s velkým kvalitativním posunem. Propast mezi dvěma stupni vzdělání pomáhají vyrovnávat setkávání učitelů, podpůrné dokumenty i aktivity pro žáky.
26.7.2017
KURIKULUM, UČITELÉ, VÝZKUMY,
V britských školách se vlivem současného politického dění množí rasistické útoky. Pomoci by měla větší podpora učitelů a zavedení protirasistického kurikula.
21.7.2017
Francouzští učitelé pracují s individuálními charakteristikami svých žáků méně než učitelé v jiných zemích OECD.
14.6.2017
ZÁKLADNÍ, ZNEVÝHODNĚNÍ,
Síť vzdělávacích organizací CIDREE se ve své výroční publikaci zaměřila na téma rovných příležitostí ve vzdělávání. Lucemburský příspěvek z této publikace představuje digitální prostředí MathemaTIC, které má podpořit a individualizovat výuku matematiky v heterogenních, mnohojazyčných třídách.
12.6.2017
DALŠÍ,
Šetření ukazuje, že organizační a činnostní charakteristika práce určuje míru neformálního učení zaměstnanců. Zároveň neformální učení podmiňuje přístup k organizovanému, formálnímu vzdělávání.
GRAMOTNOSTI, VÝZKUMY, ŽÁCI,
Zpráva týkající se australských výsledků testů přinesla zjištění, že rozdíl mezi navštěvováním znevýhodněné a privilegovanější školy se rovná třem rokům vzdělání.
12.5.2017
Jak plnohodnotně vzdělávat a nemuset zadávat domácí úkoly? Americká učitelka Pernille Ripp představuje pohled na domácí úkoly optikou pomalého učení.
Síť vzdělávacích organizací CIDREE se ve své výroční publikaci zaměřila na téma rovných příležitostí ve vzdělávání. Finský příspěvek z této publikace představuje nové národní kurikulum, platící od srpna 2016, které rovné příležitosti akcentuje prostřednictvím přístupu k hodnocení žáků.
9.5.2017
GRAMOTNOSTI, VÝZKUMY,
Jak zajistit dostatek technických absolventů? Školy by se měly zaměřovat méně na předměty a více na výuku dovedností spojených s řešením problémů, uvádí inženýrská studie.
20.4.2017
Síť vzdělávacích organizací CIDREE se ve své výroční publikaci zaměřila na téma rovných příležitostí ve vzdělávání. Francouzský příspěvek z této publikace představuje státní iniciativu s názvem Více učitelů než tříd. Jejím cílem je snížení rozdílů v míře školní úspěšnosti mezi žáky prostřednictvím nasazení dvojic učitelů do tříd základních škol. V průběhu tří let tak školy přijaly více než 2 300 pomocných učitelů.
14.4.2017
Žáci ze zařízení nacházejícího se v metropolitním Lyonu se učí na zakázkách od průmyslových podniků či jednotlivých zákazníků. Dostává se jim tak praktického vzdělání, které jim umožňuje rychle si najít práci.
12.4.2017
TRH PRÁCE, VÝZKUMY,
Šetření z francouzského regionu PACA ukazuje, že odborné vzdělávání může být nástrojem v boji proti nezaměstnanosti. Vyšší míra zaměstnanosti absolventů však nejde ruku v ruce s lepšími pracovními podmínkami.
20.3.2017
STŘEDNÍ, VÝZKUMY,
Podle výzkumu Arizonské státní univerzity jsou pozitivní vlivy ze strany rodičů a přátel klíčem ke snížení míry předčasných odchodů ze škol.Studie uvádí, že školy by měly podporovat kontakty žáků, kteří mají špatné známky, s úspěšnějšími žáky, pokud je chtějí udržet ve vzdělávacím procesu.
STŘEDNÍ, UČITELÉ,
Škola Michaela v severním Londýně, vedená Katharinou Birbalsingh, má výjimečnou pověst díky svému důrazu na disciplínu. Názory na její přístup k vyučování se však liší.
17.3.2017
ZKOUŠKY, ZNEVÝHODNĚNÍ,
Neslyšícím studentům a absolventům, kteří usilují o získání odpovídající kvalifikace, bude vytvořen lepší přístup k vyučení, díky změnám, které ve čtvrtek oznámilo britské ministerstvo školství.
21.2.2017
Děti imigrantů si ve škole vedou hůře… Abys vydělával hodně peněz, musíš jít na vysokou školu… Okolo společenského postupu v Německu existuje mnoho mýtů. A hodně z nich je daleko od skutečnosti.
ŽÁCI, ZKOUŠKY,
Čínská střední škola přišla s inovativním způsobem, jak pomoci žákům s problémy ‒ prostřednictvím „známkové banky“.
GRAMOTNOSTI, ŽÁCI,
Nová zpráva zjistila, že vládní revoluce v počítačových předmětech na školách odřízla dívky a chudší žáky od získávání nezbytných kompetencí k používání technologií.
20.2.2017