Studie analyzující rámce dovedností myšlení předkládá náměty k jejich možnému využití a pro různé účely doporučuje konkrétní nástroje.
Autoři studie Rámce dovedností myšlení pro žáky nad 16 let (2004) analyzovali a klasifikovali rámce dovedností myšlení a navrhli integrovaný rámec pro porozumění myšlení a učení vhodný pro žáky nad 16 let. Jedna z kapitol se také věnuje možnostem uplatnění těchto nástrojů.
Integrovaný rámec například autoři použili ke klasifikování cílů klíčových dovedností v národním kurikulu. Touto cestou lze zjistit, jaká důležitost je v kurikulárních dokumentech připisována různým typům žákovských dovedností: shromažďování informací, budování porozumění, produktivní myšlení, reflektivní myšlení a strategické řízení myšlení.
Rámce dovedností myšlení je možné využívat i v dalších oblastech:
-
Jejich nasazení při formulování učebních cílů a hodnoticích úkolů pomáhá zlepšit komunikaci ve vzdělávacím nebo výcvikovém kontextu i komunikaci s vnějším světem.
-
S jednotným jazykem vztahujícím se k myšlení a učení mohou interdisciplinárně pracovat humanitní i exaktní vědy zabývající se problematikou člověka.
-
Porozumění rámcům myšlení a učení by mělo prostupovat plánováním kurikula, a to včetně profesních a odborných kurzů (tj. u žáků ve věku nad 16 let).
-
Rámce se uplatní při vzdělávání učitelů a jejich profesním rozvoji: při reflektování jejich vlastního učení se i stylu vyučování.
-
Rámce také umožňují učitelům diskutovat v profesní komunitě o jejich pedagogických konceptech ve vztahu k teorii.
-
Z rámců mohou těžit i studenti, kteří si jejich prostřednictvím rozvinou vyspělé porozumění myšlení a učení.
-
Rámec pro porozumění myšlení a učení je také použitelný jako rešeršní a evaluační nástroj, který může vést k novému hodnocení psychologických a pedagogických aspektů vzdělávacího prostředí.
Studie nakonec doporučuje prostřednictvím vyčerpávajícího výčtu autorů rámce dovedností myšlení pro různé účely: pro všeobecné použití, pro tvorbu vzdělávání, pro vlastní vyučovací praxi, pro poradenství, pro hodnocení, ale i pro výzkum a evaluaci.