ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Článek přináší stručné informace o podobách domácího vzdělávání v Evropě, ale také osobní zkušenosti německých rodičů, kteří vědomě porušují zákon.
20.6.2019
UČITELÉ, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Vyučování bez pevného rozvrhu, založené na spolupráci žáků různého věku při projektové výuce s podporou digitálních technologií. Jaké to je, podílet se na utváření školy budoucnosti úzce propojené s univerzitním prostředím, si v novém školním roce vyzkoušejí v Drážďanech první žáci. Koncept takzvané nové školy představily v deníku Sächsische Zeitung Franziska Langeová a Anne Vetterová.
17.6.2019
Bývalá učitelka Sigrid Wagnerová zastává názor, že ve světě, ve kterém se stále mluví o znevýhodněném postavení žen, jsou zejména na základních školách naopak znevýhodňováni chlapci. Výňatky z její knihy s názvem Učitelé jsou problém, kterou v roce 2018 vydalo nakladatelství Rowohlt, otiskl FOCUS Online.
15.3.2019
TRH PRÁCE, ZÁKLADNÍ, ZNEVÝHODNĚNÍ,
Inkluze v odborném vzdělávání a přípravě je stále důležitější. Díky ní se řadě mladých osob s postižením nebo speciálními vzdělávacími potřebami může otevřít pracovní perspektiva na trhu práce. Podniky mohou právě mezi těmito osobami získat své budoucí pracovníky, kteří jim v současnosti chybí.
14.2.2019
GRAMOTNOSTI, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Nejdřív se naučit číst a pak se čtením učit o světě? Jde to také souběžně – s pomocí interaktivního předčítání, které žákům, kteří ještě nedovedou plynule číst, zprostředkovává radostný zážitek z četby.
Redaktorka FOCUS Online Anja Willner navštívila základní školu nedaleko Helsinek. Ve svém článku popisuje běžný finský školní den.
17.1.2019
VÝZKUMY, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Finský národní program proti šikaně je jedním z nejefektivnějších programů svého druhu na světě. Kalifornská univerzita v Los Angeles ve své studii potvrzuje jeho výhody pro žáky, kteří bývají často postihováni šikanou.
19.12.2018
KURIKULUM, UČITELÉ, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Reportérka magazínu FOCUS Online sledovala, jak vypadají nizozemské základní školy ve městech i na venkově. Co dělají tyto školy jinak, že jsou v nich spokojenější děti než v Německu?
13.12.2018
STŘEDNÍ, UČITELÉ, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Americké Morning Meetings mají za cíl budovat pozitivní klima ve třídě. Jak je uplatňovat na základních a středních školách a přitom neobětovat cenný čas vyučování, vysvětluje Laura Thomas, která působí na Antioch University New England (Antioch Center for School Renewal). Článek vyšel na portálu Edutopia.
17.9.2018
STŘEDNÍ, UČITELÉ, VÝZKUMY, ZÁKLADNÍ,
Studie německého svazu učitelů sledovala, kolik času učitelé věnují své práci.
7.9.2018
UČITELÉ, ZÁKLADNÍ,
Žáci potřebují vidět, že klíčem k úspěchu v matematice je nadšení a odhodlání, nikoliv rychlost a nutnost neustále docházet ke správným výsledkům, popisuje ve svém článku Deborah Peartová, učitelka prvního stupně ZŠ v americké Atlantě, která se kromě výuky věnuje také profesnímu rozvoji učitelů. Článek vyšel na portálu Edutopia, provozovaném vzdělávací nadací režiséra Georga Lucase.
14.6.2018
KURIKULUM, ZÁKLADNÍ,
Článek přináší popis některých z klíčových kompetencí v novém finském kurikulu, které bylo celostátně zavedeno ve školním roce 2016/2017.
12.6.2018
ZÁKLADNÍ, ZNEVÝHODNĚNÍ,
O tom, jak se bude dařit dětem ve škole, rozhoduje v Německu, ale i v České republice především rodinné zázemí. Němečtí výzkumníci na základě údajů ze šetření PISA zjišťovali, co žákům ze sociálně znevýhodněných rodin pomáhá. Výsledky jejich výzkumu shrnuje Armin Himmelrath ze Spiegel Online.
20.4.2018
Dánské primární a nižší sekundární vzdělávání změnila v roce 2014 komplexní reforma. Zavedla novinky v rozsahu i složení vyučovacích hodin a definovala opatření pro zajištění lepších školních výsledků a osobní pohody žáků. Jak se Dánsku daří dosahovat vytyčených cílů tři roky po zahájení reformy?
Dánské primární a nižší sekundární vzdělávání změnila v roce 2014 komplexní reforma. Zavedla novinky v rozsahu i složení vyučovacích hodin a definovala opatření, jimiž přispějí rodiče, škola i širší komunita k lepším školním výsledkům žáků a jejich osobní pohodě.
10.4.2018
KURIKULUM, STŘEDNÍ, ZÁKLADNÍ,
Vývoj základních dovedností, zvýšení úrovně digitálních a jazykových kompetencí, podpora získávání kompetencí v oblasti STEM nebo výchova k podnikavosti patří mezi cíle doporučení Rady EU.
21.3.2018
Na začátku evropského roku kulturního dědictví sdílí Liesbet Ruben z nizozemského Tropenmusea Junior, proslulého svými edukačními programy pro děti, své názory na význam trvalých zkušeností získaných během návštěvy muzea.
STŘEDNÍ, VÝZKUMY, ZÁKLADNÍ,
Podle tiskové zprávy Bavorského státního ministerstva pro vzdělávání dojde ve školním roce 2017/2018 k výraznému posílení bavorského školství. Článek shrnuje nejdůležitější aktivity a opatření na podporu základního a středního vzdělávání.
20.3.2018
GRAMOTNOSTI, VÝZKUMY, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Článek představuje výsledky srovnávacích testů z matematiky prováděných v roce 2017 mezi žáky 8. ročníků všech typů rakouských škol na nižší sekundární úrovni. Za testování a jeho vyhodnocení je zodpovědný Spolkový institut pro výzkum vzdělávání, inovace a rozvoj rakouského školství (BIFIE).
16.3.2018
13.3.2018
První část článku objasňuje sedm oblastí kompetencí. Ve druhé části, která přímo cituje finské kurikulum, je popsáno cílové zaměření oblastí multigramotnosti a ICT na jednotlivých stupních základního vzdělávání.
4.1.2018
Pokračování seriálu, který se věnuje oblastem kompetencí a jejích cílovým zaměřením, jak je popisuje Národní rámcové kurikulum pro základní vzdělávání ve Finsku.
3.1.2018
Článek představuje blíže koncept tzv. Neue Mittelschule (nové školy) na úrovni nižšího sekundárního vzdělávání, která od roku 2015 v Rakousku nahradila tradiční Hauptschule (hlavní školu) a která se měla stát jednotnou školou pro všechny žáky od 10 do 14 let. Článek přináší i stručné informace o tom, jaký dopad mělo zavedení nových škol v Rakousku na vzdělávání na nižší sekundární úrovni.
20.12.2017
KURIKULUM, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Média v Německu se na začátku září zabývala reformou polského školství, která tou dobou vstoupila v platnost. Článek přináší shrnutí, jak o tématu informovali Heike Klovertová ze Spiegel Online, varšavští zpravodajové televize ZDF Natalie Stegerová a Matthias Szczerbaniewicz a televize MDR.
1.11.2017
Rumunský Institut pedagogických věd porovnává nizozemský a místní přístup ke vzdělávání učitelů v alternativním směru tzv. jenského plánu.
16.10.2017
Více než polovina škol, které přijaly nebo se chystaly přijmout vzdělávací filozofii založenou na iPadech a online vzdělávání, se vrátila k běžným způsobům vzdělávání anebo tento krok nikdy nepodnikla.
12.10.2017
Kdo smí jít na gymnázium a kdo ne? Tato otázka vystavuje mnoho německých rodin stresu a ukazuje, jak sporná je selekce dětí ve čtvrtých třídách základní školy. Extrémním případem je Bavorsko, kde jsou podmínky pro přijetí na gymnázia nejpřísnější.
28.7.2017
STŘEDNÍ, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Žáci přecházející na střední školu se musejí vyrovnávat s velkým kvalitativním posunem. Propast mezi dvěma stupni vzdělání pomáhají vyrovnávat setkávání učitelů, podpůrné dokumenty i aktivity pro žáky.
26.7.2017
Francouzští učitelé pracují s individuálními charakteristikami svých žáků méně než učitelé v jiných zemích OECD.
14.6.2017
Síť vzdělávacích organizací CIDREE se ve své výroční publikaci zaměřila na téma rovných příležitostí ve vzdělávání. Lucemburský příspěvek z této publikace představuje digitální prostředí MathemaTIC, které má podpořit a individualizovat výuku matematiky v heterogenních, mnohojazyčných třídách.
12.6.2017
Síť vzdělávacích organizací CIDREE se ve své výroční publikaci zaměřila na téma rovných příležitostí ve vzdělávání. Francouzský příspěvek z této publikace představuje státní iniciativu s názvem Více učitelů než tříd. Jejím cílem je snížení rozdílů v míře školní úspěšnosti mezi žáky prostřednictvím nasazení dvojic učitelů do tříd základních škol. V průběhu tří let tak školy přijaly více než 2 300 pomocných učitelů.
14.4.2017
GRAMOTNOSTI, KURIKULUM, ZÁKLADNÍ,
Rozvíjení matematické gramotnosti se žáci v australských základních školách věnují nejen v hodinách matematiky, ale také v dalších vzdělávacích oblastech.
20.3.2017