KURIKULUM, UČITELÉ, VÝZKUMY, ŽÁCI,
Druhá část článku přináší výsledky implementace navrženého hodnocení žáků zkoumaného v rámci projektu Green Assessments v rámci nižšího odborného vzdělávání v Nizozemsku.
20.6.2019
UČITELÉ, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Vyučování bez pevného rozvrhu, založené na spolupráci žáků různého věku při projektové výuce s podporou digitálních technologií. Jaké to je, podílet se na utváření školy budoucnosti úzce propojené s univerzitním prostředím, si v novém školním roce vyzkoušejí v Drážďanech první žáci. Koncept takzvané nové školy představily v deníku Sächsische Zeitung Franziska Langeová a Anne Vetterová.
17.6.2019
GRAMOTNOSTI, UČITELÉ,
Norsko testovalo nový nástroj usnadňující přístup žáků k matematickému vzdělávání. Projekt s názvem Virtuální matematická škola zkracuje vzdálenosti a cílí na matematické a digitální kompetence žáků.
20.5.2019
STŘEDNÍ, UČITELÉ, ŽÁCI,
Rozhovor s Janem Cikánem, ředitelem pražské střední školy, o výhodách autoevaluace, o tom, kdo se na ní podílí a jakým dílem, a zda byly v rámci evaluace nějaké problémy se žáky. Evaluační nástroje škola pod jeho vedením využívá již od roku 2013.
12.4.2019
UČITELÉ,
Sociální média poskytují učitelům nové možnosti vzájemné spolupráce a dalšího vzdělávání, zároveň u nich ale předpokládají znalost digitálního prostředí. Torsten Larbig, učitel Schillerova gymnázia ve Frankfurtu nad Mohanem, v časopise Berufsbildung představil iniciativu #EDchatDE, která na Twitteru propojuje učitele z různých zemí světa.
19.3.2019
Bývalá učitelka Sigrid Wagnerová zastává názor, že ve světě, ve kterém se stále mluví o znevýhodněném postavení žen, jsou zejména na základních školách naopak znevýhodňováni chlapci. Výňatky z její knihy s názvem Učitelé jsou problém, kterou v roce 2018 vydalo nakladatelství Rowohlt, otiskl FOCUS Online.
15.3.2019
KURIKULUM, UČITELÉ,
Nejdůležitější jsou měkké kompetence, ale jak je vyučovat? O pokusu Brookingského institutu odpovědět na tuto otázku píše ve svém příspěvku pro portál Education World oceňovaný redaktor novin a časopisů a vedoucí poradenského oddělení ve škole v Montgomery County Jim Paterson.
UČITELÉ, ŽÁCI,
Učitel angličtiny jako cizího jazyka Graham Perry doporučuje některé ze svých aktivit pro osvěžení hodin čtení.
13.3.2019
GRAMOTNOSTI, UČITELÉ, ŽÁCI,
Čím se od sebe liší úspěšní a neúspěšní řešitelé matematických problémů? Ti úspěšní používají pro dosažení výsledku matematické myšlení. V článku pro American Educator objasňuje Jo Boaler mechanismy spojené s učením se numerickému počítání.
13.2.2019
UČITELÉ, ZKOUŠKY,
Zatímco v Německu zájemcům o studium učitelství prozatím stačí maturita, ve Finsku uchazeči procházejí speciálním přijímacím řízením, v němž prokazují nejen své studijní předpoklady, ale také motivaci pro práci učitele. Jakým způsobem si univerzity studenty vybírají, popsala v rozhovoru pro Das Deutsche Schulportal finská výzkumnice Sirkku Kupiainenová.
Článek z australského magazínu Teacher praktickým způsobem popisuje, jak využít psaní ke zlepšení čtenářské a kritické gramotnosti. Psaní totiž podle autorky textu uvolňuje schopnosti kritického myšlení.
Redaktorka FOCUS Online Anja Willner navštívila základní školu nedaleko Helsinek. Ve svém článku popisuje běžný finský školní den.
17.1.2019
STŘEDNÍ, UČITELÉ,
Bude mít v ČR kdo opravovat elektrická auta?
15.1.2019
Na podzim minulého roku se zaměstnavatelům v Německu nedařilo obsadit téměř půl milionu pracovních míst v přírodovědně-technických oborech. Navzdory příznivým kariérním vyhlídkám se žáci o předměty, jako je například chemie nebo fyzika, příliš nezajímají. Tématu se podrobně věnuje Larissa Holzkiová v on-line vydání deníku Süddeutsche Zeitung.
14.1.2019
KURIKULUM, UČITELÉ, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Reportérka magazínu FOCUS Online sledovala, jak vypadají nizozemské základní školy ve městech i na venkově. Co dělají tyto školy jinak, že jsou v nich spokojenější děti než v Německu?
13.12.2018
Rozumějí žáci probíranému tématu? A pokud ne, proč mu nerozumějí? Odpovědi dává formativní hodnocení, které je podle Craiga Bartona nezbytnou součástí kvalitního a efektivního vyučování (nejen) matematiky.
19.11.2018
OECD, UČITELÉ, ŽÁCI,
Mladí lidé, kteří dokončí odborné vzdělávání, najdou v Německu práci téměř tak snadno jako absolventi vysokých škol. Vyplývá to z nové zprávy OECD Education at a Glance, která každoročně porovnává vzdělávací systémy v jednotlivých členských a přidružených zemích. Výsledky mezinárodního šetření ve svých příspěvcích vyhodnotily magazíny Spiegel Online a Zeit Online.
STŘEDNÍ, TRH PRÁCE, UČITELÉ,
Ve Velké Británii byl zahájen program, jehož cílem je zvýšit počet odborníků ze světa práce, kteří by jako učitelé na částečný nebo celý úvazek předávali odborné dovednosti žákům na středních školách (college).
12.10.2018
KURIKULUM, STŘEDNÍ, UČITELÉ,
Článek vychází ze stejnojmenného příspěvku autorů Jana Válka a Petra Sládka ve sborníku TTnet, který se zabývá tím, v jakém předstihu, jak a čím se má řídit univerzita připravující budoucí učitele praktického vyučování.
17.9.2018
STŘEDNÍ, UČITELÉ, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Americké Morning Meetings mají za cíl budovat pozitivní klima ve třídě. Jak je uplatňovat na základních a středních školách a přitom neobětovat cenný čas vyučování, vysvětluje Laura Thomas, která působí na Antioch University New England (Antioch Center for School Renewal). Článek vyšel na portálu Edutopia.
STŘEDNÍ, UČITELÉ, VÝZKUMY, ZÁKLADNÍ,
Studie německého svazu učitelů sledovala, kolik času učitelé věnují své práci.
7.9.2018
Jak lze praktické zkušenosti učitele shrnout, prezentovat a dále využívat v praxi.
20.7.2018
UČITELÉ, ZÁKLADNÍ,
Žáci potřebují vidět, že klíčem k úspěchu v matematice je nadšení a odhodlání, nikoliv rychlost a nutnost neustále docházet ke správným výsledkům, popisuje ve svém článku Deborah Peartová, učitelka prvního stupně ZŠ v americké Atlantě, která se kromě výuky věnuje také profesnímu rozvoji učitelů. Článek vyšel na portálu Edutopia, provozovaném vzdělávací nadací režiséra Georga Lucase.
14.6.2018
UČITELÉ, VÝZKUMY, ŽÁCI,
Nezbytným předpokladem pro volbu vhodných strategií pro boj s násilím ve školách je dostatek informací o míře násilí a jeho výskytu v jednotlivých třídách. V Rakousku byl proto vytvořen evaluační nástroj AVEO (Austrian Violence Evaluation Online-Tool). Jedná se o jednoduchý online dotazník, který vyplňují žáci v jednotlivých třídách. Výsledky dotazníků získají nejen učitelé, ale i vedení školy.
12.6.2018
KVALIFIKACE, UČITELÉ,
Instruktorem praktického vyučování obvykle bývá zaměstnanec firmy, který vede žáky v počátečním odborném vzdělávání a má na ně nezanedbatelný vliv. Jaká je jeho role a jak je v praxi využíván kurz vedoucí ke kvalifikaci instruktorů? Přinášíme výtah ze sborníku TTnet, který vyšel na začátku roku 2018.
8.6.2018
V tomto článku přinášíme pohled na pozici instruktora v Německu, Rakousku, Estonsku a Rumunsku, tak jak byl prezentován ve sborníku TTnet, který vyšel na začátku roku 2018.
Výrok „zpětná vazba je snídaní šampionů” platí také pro proces žákovského učení. Musí však být efektivní a cílit na změnu v postupech žáka. Účinnými zpětnovazebními strategiemi se zabývá článek z britského webu SecEd.
20.4.2018
Karen Dikson na stránkách Open Education Europa zdůrazňuje roli učitele jako tvůrce učebního prostředí, nyní nejen ve třídě, ale i online.
10.4.2018
Učitelé v Německu chybějí zejména na prvním stupni základních škol. Na východě země proto pomáhají kolegové z Polska, uvádí článek Martiny Kixové publikovaný v magazínu Zeit Online.
19.2.2018
Uveřejňujeme článek, který shrnuje předpokládaný vývoj vzdělávacích technologií v roce 2018 na základě vyjádření amerických expertů pro eSchool News. Autorem textu je Bořivoj Brdička, článek je součástí modulu Spomocník Metodického portálu RVP.CZ.
24.1.2018
Odborník na vzdělávání Dominic Salles představuje pomocí metafory strategie podporující efektivní učení žáků.
10.1.2018
Cestu ke kvalitnímu vzdělávání definuje pakt pro kvalitu, který předpokládá reformu od předškolního po střední vzdělávání vedoucí ke kvalifikaci. Pozornost věnuje také řízení škol, participaci zainteresovaných stran i inkluzi.
18.12.2017
Článek představuje hlavní závěry konference, která se konala 7. října 2017 v Abú Zabí, jejímž partnerem bylo i OECD.
21.11.2017
Katherine Mortimore, učitelka angličtiny ve škole Torquay Academy ve Velké Británii, chválí v on-line deníku The Guardian svou školu, která zjistila, jak snížit pracovní zátěž učitelů a současně jim pomoci vyučovat mnohem efektivněji.
23.10.2017
Rumunský Institut pedagogických věd porovnává nizozemský a místní přístup ke vzdělávání učitelů v alternativním směru tzv. jenského plánu.
16.10.2017
Bojovat s mýty a nedorozuměním, které provázejí uprchlickou krizi, mají ve Skotsku nové publikace pro učitele.
20.9.2017
OECD, UČITELÉ,
Podíl žen na pedagogických postech je v České republice tradičně vysoký. Jak je tomu v rámci zemí OECD, se lze dočíst v Education Indicators in Focus zveřejněných v březnu 2017 na stránkách OECD.
14.8.2017
Seminář pro učitele přinesl příklady dobré praxe i materiály pro praktické využití ve školách
31.7.2017
KURIKULUM, UČITELÉ, VÝZKUMY,
V britských školách se vlivem současného politického dění množí rasistické útoky. Pomoci by měla větší podpora učitelů a zavedení protirasistického kurikula.
21.7.2017
Napříč zeměmi OECD jsou žáci studující ve městech ve srovnání se svými vrstevníky na venkově ve znalostech a dovednostech napřed v průměru o rok školní docházky. Vyplývá to ze zprávy OECD, která se věnuje problémům a přednostem venkovských škol a možnostem jejich dalšího rozvoje.
15.6.2017
Francouzští učitelé pracují s individuálními charakteristikami svých žáků méně než učitelé v jiných zemích OECD.
14.6.2017
Rod Bolitho se zamýšlí nad „temnými silami“ setrvačnosti a rutiny v učitelské praxi, nad postoji a příkazy, které blokují kreativitu.
22.5.2017
Žáci, kteří se učí anglicky, čtou obvykle zřídka a neradi. Extenzivní čtení je alternativním přístupem, jak je k této aktivitě povzbudit.
17.5.2017
Jak plnohodnotně vzdělávat a nemuset zadávat domácí úkoly? Americká učitelka Pernille Ripp představuje pohled na domácí úkoly optikou pomalého učení.
12.5.2017
Síť vzdělávacích organizací CIDREE se ve své výroční publikaci zaměřila na téma rovných příležitostí ve vzdělávání. Francouzský příspěvek z této publikace představuje státní iniciativu s názvem Více učitelů než tříd. Jejím cílem je snížení rozdílů v míře školní úspěšnosti mezi žáky prostřednictvím nasazení dvojic učitelů do tříd základních škol. V průběhu tří let tak školy přijaly více než 2 300 pomocných učitelů.
14.4.2017
Škola Michaela v severním Londýně, vedená Katharinou Birbalsingh, má výjimečnou pověst díky svému důrazu na disciplínu. Názory na její přístup k vyučování se však liší.
17.3.2017
Peter Sellen, autor zprávy o pracovním vytížení učitelů, působící jako hlavní ekonom Institutu vzdělávací politiky se sídlem v Londýně, zkoumal, jak jsou na tom s odpracovanými hodinami angličtí učitelé v mezinárodním srovnání.
14.3.2017