KURIKULUM, UČITELÉ, VÝZKUMY, ŽÁCI,
Druhá část článku přináší výsledky implementace navrženého hodnocení žáků zkoumaného v rámci projektu Green Assessments v rámci nižšího odborného vzdělávání v Nizozemsku.
20.6.2019
KURIKULUM, VÝZKUMY,
Hodnocení řídí výuku a učení studentů. Chceme-li změnit, co a jak se žáci učí a co a jak učitelé vyučují, potřebujeme změnit hodnocení. Tento předpoklad je podstatou inovace v hodnocení žáků zkoumané v rámci projektu Green Assessments v rámci nižšího odborného vzdělávání v Nizozemsku. Podrobnosti přináší článek publikovaný v Journal of Vocational Education & Training.
20.5.2019
ABSOLVENTI, VÝZKUMY,
Online univerzitní kurzy jsou finančně příjemné, ale k učení nepříznivé. Multitasking může škodit vašemu mozku a touto zátěží jsou nejvíce postiženi online studenti, píše na portálu Pacific Standard James McWilliams, profesor na Texas State University.
23.4.2019
KURIKULUM, UČITELÉ,
Nejdůležitější jsou měkké kompetence, ale jak je vyučovat? O pokusu Brookingského institutu odpovědět na tuto otázku píše ve svém příspěvku pro portál Education World oceňovaný redaktor novin a časopisů a vedoucí poradenského oddělení ve škole v Montgomery County Jim Paterson.
15.3.2019
UČITELÉ, ŽÁCI,
Učitel angličtiny jako cizího jazyka Graham Perry doporučuje některé ze svých aktivit pro osvěžení hodin čtení.
13.3.2019
GRAMOTNOSTI, UČITELÉ, ŽÁCI,
Článek z australského magazínu Teacher praktickým způsobem popisuje, jak využít psaní ke zlepšení čtenářské a kritické gramotnosti. Psaní totiž podle autorky textu uvolňuje schopnosti kritického myšlení.
13.2.2019
CEDEFOP, KVALIFIKACE, TRH PRÁCE,
Je univerzitní vzdělání opravdu zárukou pro nejlepší pracovní pozice?
14.12.2018
ABSOLVENTI, PŘIJÍMACÍ,
Jak posloucháte hudbu, popište tento kámen či co historici nemohou vědět o minulosti, to jsou některé z možných otázek na přijímacích pohovorech. Jak popisuje online vydání deníku The Guardian, důležitější, než problém vyřešit rychle, je to, aby uchazeč ukázal, jak informace využívá a analyzuje.
21.11.2018
STŘEDNÍ, ŽÁCI,
Britská Asociace řemeslného dědictví zapojila podnětným způsobem Uměleckou školu v Manchesteru do svého projektu Zanikající řemesla.
17.10.2018
KURIKULUM, ZNEVÝHODNĚNÍ,
Hlavním důvodem pro širší zavedení hudební výchovy do výuky je přínos pro ostatní předměty, v nichž by se žáci díky hudbě mohli zlepšovat.
12.10.2018
STŘEDNÍ, UČITELÉ, ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Americké Morning Meetings mají za cíl budovat pozitivní klima ve třídě. Jak je uplatňovat na základních a středních školách a přitom neobětovat cenný čas vyučování, vysvětluje Laura Thomas, která působí na Antioch University New England (Antioch Center for School Renewal). Článek vyšel na portálu Edutopia.
17.9.2018
KURIKULUM, STŘEDNÍ,
Článek popisuje cíle a zásady nového švédského kurikula, co se týče hodnocení a známek, odpovědnosti ředitele školy a také zodpovědnosti a vlivu žáků nebo začlenění do světa práce.
27.8.2018
Článek popisuje cíle a zásady nového švédského kurikula, co se týče znalostí, norem a hodnot.
Článek popisuje hlavní úkoly školy, jak je stanovuje kurikulum pro střední vzdělávání, které začalo platit ve Švédsku v roce 2013.
20.7.2018
Článek popisuje základní hodnoty, na nichž je postaveno švédské kurikulum pro střední školy. Školy se podle něj řídí od roku 2013.
KVALIFIKACE, TRH PRÁCE,
Digitalizace a automatizace zásadním způsobem ovlivňují svět práce. Nad tím, co může pomoci lidem, kteří jsou těmito převratnými změnami ohroženi nejvíce, se v květnovém čísle Skillset and Match zamýšlel Konstantinos Pouliakas.
9.7.2018
KURIKULUM, ZÁKLADNÍ,
Článek přináší popis některých z klíčových kompetencí v novém finském kurikulu, které bylo celostátně zavedeno ve školním roce 2016/2017.
12.6.2018
KVALIFIKACE,
Expertka odborné přípravy Anna Leonzi Fahlbusch o výhodách i náročnosti kvalifikace mistra řemesla v Německu.
11.5.2018
GRAMOTNOSTI, STŘEDNÍ, ŽÁCI,
Studie odkazuje na nutnost, aby střední školy v Anglii vyčlenily denně nejméně 15 minut „času věnovanému čtení“, a pobídly tak žáky ke čtení náročnější literatury.
20.4.2018
GRAMOTNOSTI, UČITELÉ,
Karen Dikson na stránkách Open Education Europa zdůrazňuje roli učitele jako tvůrce učebního prostředí, nyní nejen ve třídě, ale i online.
10.4.2018
KURIKULUM, STŘEDNÍ, ZÁKLADNÍ,
Vývoj základních dovedností, zvýšení úrovně digitálních a jazykových kompetencí, podpora získávání kompetencí v oblasti STEM nebo výchova k podnikavosti patří mezi cíle doporučení Rady EU.
21.3.2018
ŽÁCI, ZÁKLADNÍ,
Na začátku evropského roku kulturního dědictví sdílí Liesbet Ruben z nizozemského Tropenmusea Junior, proslulého svými edukačními programy pro děti, své názory na význam trvalých zkušeností získaných během návštěvy muzea.
13.3.2018
První část článku objasňuje sedm oblastí kompetencí. Ve druhé části, která přímo cituje finské kurikulum, je popsáno cílové zaměření oblastí multigramotnosti a ICT na jednotlivých stupních základního vzdělávání.
4.1.2018
Pokračování seriálu, který se věnuje oblastem kompetencí a jejích cílovým zaměřením, jak je popisuje Národní rámcové kurikulum pro základní vzdělávání ve Finsku.
3.1.2018
OECD, TRH PRÁCE,
Výrazné změny popisuje třetí kapitola studie OECD Employment Outlook 2017.
6.12.2017
GRAMOTNOSTI,
První otázkou na zářijové diskusi organizované platformou EPALE na téma gramotnosti dospělých bude to, co vlastně máme na mysli, když mluvíme o gramotnosti. Anglické slovo „literacy“ má jednoduchou definici – schopnost číst a psát, a přesto je jeho přesný význam předmětem nekonečných debat, a to i v evropských projektech, protože nemá v mnoha jazycích přímý překlad.
1.11.2017
UČITELÉ,
Katherine Mortimore, učitelka angličtiny ve škole Torquay Academy ve Velké Británii, chválí v on-line deníku The Guardian svou školu, která zjistila, jak snížit pracovní zátěž učitelů a současně jim pomoci vyučovat mnohem efektivněji.
23.10.2017
CEDEFOP, DALŠÍ, STŘEDNÍ,
Stručná zpráva Cedefopu popisuje směry diskuse o budoucnosti odborného vzdělávání a přípravy v Evropě v letech 2020–2030.
20.10.2017
KURIKULUM,
Jednou z důležitých oblastí, kterých se dotkne připravovaná revize rámcových vzdělávacích programů v České republice, je hodnocení. Pro inspiraci přinášíme obsáhlejší výtah z kapitoly věnované hodnocení, jak ji pojímá Národní rámcové kurikulum pro základní vzdělávání ve Finsku.
26.9.2017
OECD, UČITELÉ,
Podíl žen na pedagogických postech je v České republice tradičně vysoký. Jak je tomu v rámci zemí OECD, se lze dočíst v Education Indicators in Focus zveřejněných v březnu 2017 na stránkách OECD.
14.8.2017
Některé státy, například Rakousko, Německo a Švýcarsko, mají dobře rozvinuté alternativní a komplementární modely založené na využití spolupráce při poskytování profesní přípravy, kdy firma poskytuje profesní přípravu s jednou či více dalšími. Belgické vzdělávací středisko CEPAG se těmito modely inspirovalo při realizaci projektu CoTraiN.
CEDEFOP, KVALIFIKACE,
V době rychlé digitalizace a automatizace vyžaduje zmírnění nesouladu ve využití dovedností dobře rozvinutou infrastrukturu pro odhadování potřebných dovedností v jednotlivých zemích a integrovaný přístup ke správě této oblasti.
19.6.2017
VÝZKUMY,
S cílem získat informace a názory široké veřejnosti a zainteresovaných stran ohledně práce čtyř evropských organizací v gesci Generálního ředitelství pro zaměstnanost (DG Employment) zahájila Evropská komise veřejnou konzultaci k hodnocení těchto čtyř organizací:
13.6.2017
CEDEFOP,
První průzkum veřejného mínění provedený agenturou Cedefop na téma odborného vzdělávání a přípravy, zahájený v roce 2016, poskytuje jedinečné údaje o skutečnosti, jak evropští občané vnímají atraktivitu a efektivitu odborného vzdělávání.
Rod Bolitho se zamýšlí nad „temnými silami“ setrvačnosti a rutiny v učitelské praxi, nad postoji a příkazy, které blokují kreativitu.
22.5.2017
Žáci, kteří se učí anglicky, čtou obvykle zřídka a neradi. Extenzivní čtení je alternativním přístupem, jak je k této aktivitě povzbudit.
17.5.2017
TRH PRÁCE, ZNEVÝHODNĚNÍ,
Kniha Jamese Avise se zaměřuje na různé aspekty nerovnosti (přístup, kontrola, obsah a kontext), nejvyšší prioritu přikládá snaze o sociální spravedlnost a Gramscim inspirovaným analýzám rozvoje specifických jevů ve vzdělávání.
26.4.2017
DALŠÍ,
Redigovaná sbírka prací encyklopedickým způsobem poskytuje komplexní obraz odborného vzdělávání v Indii a jeho role v přípravě absolventů pro zaměstnání.
21.4.2017
TRH PRÁCE,
Sbírku prací vycházející z workshopu věnovaného tématu Řemeslná výroba jako řešení problému uspořádal Trevor Marchand, profesor sociální antropologie na Škole afrických a orientálních studií. Hlavním záměrem bylo zdokumentovat řešení problémů vznikajících při výkonu řemesla i na cestě k tomu směřující.
STŘEDNÍ,
Zkušenosti s výukou prostřednictvím aplikace Edmodo a to, jak její využití ovlivňuje motivaci studentů a rozvoj jejich jazykových dovedností, zejména v oblasti studovaného oboru, ale i v samostatné práci, popisuje v časopise English Teaching Professional z listopadu 2016 učitelka angličtiny Laura Nanna.
20.3.2017
Peter Sellen, autor zprávy o pracovním vytížení učitelů, působící jako hlavní ekonom Institutu vzdělávací politiky se sídlem v Londýně, zkoumal, jak jsou na tom s odpracovanými hodinami angličtí učitelé v mezinárodním srovnání.
14.3.2017